close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

העסקת עובד זר בישראל – המדריך

מערכת שורשיג סיוון, תשפ05/06/2020

מדינת ישראל זקוקה לעובדים זרים בתחומים שונים ולכן, מאפשרת לגופים שונים הבאתם בתנאי שהם פועלים על פי חוקים שנחקקו בנושא

תגיות:
מדינת ישראל זקוקה לעובדים זרים בתחומים שונים ולכן, מאפשרת לגופים שונים הבאתם בתנאי שהם פועלים על פי חוקים שנחקקו בנושא. התחומים הידועים ביותר הם כמובן, סיעוד, בניין, חקלאות, מסעדות אתניות, תשתיות ותעשייה ויש עוד. היתרים ניתנים גם עבור מומחים זרים ולעובדים אחרים לגביהם מתקבלות החלטות אד הוק. החוקים שממשלות ישראל לדורותיהן חוקקו מתעדכנים ומשתנים מעת לעת על פי הצורך ויש לעקוב אחריהם. מומלץ לכל מי שמבקש להביא עובד זר לקבל שירותי ייעוץ מאת עורך דין דיני הגירה המתמחה בתחום. הנושא
הנ"ל מורכב מאוד, מטפלים בו משרדי ממשלה רבים במקביל ויש צורך לדעת להתנהל מולם ואף להתמודד עימם. אחת המשימות הקשות הוא קבלת ההיתר לעובדים כי לא תמיד הדבר ניתן בקלות. בעיות אחרות קשורות, כמובן, בניהול כל הפרוצדורה החוקית להבאתם, והנוספות הן כאשר הם כבר בישראל ומתחילים לעבוד בה. יש צורך בליווי צמוד למעסיקים עקב בעיות ותקלות שונות הקורות מעת לעת, לטובת מענה לשאלות אשר צצות עקב מקרים שונים, וכיוצא בזה.

להלן מדריך להעסקת עובד זר.
1. הגשת בקשה – הגוף המבקש חייב להגיש בקשה לעובד זר. הבקשה יכולה להיות על ידי אדם פרטי המבקש מטפל לבן משפחה, או לחילופין, גוף עסקי, מוסדי או עמותה המבקשות לזמן קבוצת עובדים גדולה. למשל חברות סיעוד, חברות בנייה, גופים ומוסדות חקלאיים הזקוקים לתאילנדים ועוד.
2. אישור הבקשה – משרד העבודה והרווחה מאשר את הבקשה ומספק את ההיתר להעסקה. רק לאחריו ניתן להתחיל בפרוצדורה.
3. יצירת קשר עם גוף מטפל בחו"ל – הגוף יכול להיות עסקי או אחר במדינה אשר ממנה מגיעים העובדים ותפקידו הוא לבדוק את התאמת המועמדים מבחינה רפואית, אישית, התאמה למשרה וכדומה, וכן, לדאוג לכל הפרוצדורות כולל הכספיות הכרוכות בהבאתם. הבדיקה נעשית שם והמסמכים משוגרים לישראל לבדיקה ואישור.
4. היתר העסקה - היתר העסקה לעובד זר הינו אך ורק לענף הרלוונטי ורק לאחר קבלתו הוא יוטס לישראל וייקלט כאן על ידי הגופים המזמינים.
5. רישום על ידי המעסיק – הרישום נעשה ברשות ההגירה והאוכלוסין וכרוך בתשלום אגרה.
6. אגרות - יש לשלם בעת הבקשה לקבלת היתר, וכן, אגרה שנתית עבור אשרה ורישיון. העסקת עובד זר בטיפולים סיעודיים פטורה מתשלום אגרה שנתית.
7. שמירה על זכויות העובדים – המעסיק נדרש לשמור על זכויות עובדיהם על פי הוראות החוק המפורטות. הזכויות הבסיסיות הן, כמובן, שכר על פי החוק ולא פחות ממנו, שעות העסקה, מגורים מתאימים וזכויות אחרות שנקבעו בחוק. למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והתעשייה סמכויות לאכיפה מנהלית ופלילית של הוראות שונות של חוקי העבודה. בתחום שוויון ההזדמנויות בעבודה ועובדים זרים קיימות גם סמכויות אכיפה אזרחיות.
8. תקופת העסקת עובד זר בישראל מוגבלת בזמן ויש לעקוב אחר כל תחום לגופו.

טיפולי עו"ד שונים
מעבר לנושאים השוטפים בהבאת והעסקת עובדים זרים, עורך דין הגירה מטפל בשורה של נושאים נוספים המתעוררים בעת שהייתם. בין היתר: טיפול במעצר עובד זר, הארכת שהות של מטפל סיעודי לאחר תום המועד החוקי לשהייתו, העסקת עובד זר ללא היתר ועוד. בנוסף, הוא יכול להגיש עררים על החלטות שונות של משרד העבודה הקשורות לבקשות העסקה, להארכת שהות, וכן, טיפול ייחודי להעסקת מומחה זר, טיפול בבקשות הומניטאריות ועוד. מומלץ לשכור שירותי עורך דין בעל מוניטין בתחום אשר יש לו ידע רב וניסיון מצטבר המגיע מטיפול מתמשך בשורה ארוכה של נושאים בתחום. השירות הנ"ל מקל רבות על המבקשים והמעסיקים.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה